Publikationer

Internetpublicering och sociala medier



Norstedts Juridik har gett ut sjunde upplagan av Malin Edmars bok Internetpublicering och sociala medier. 1999 kom första upplagan och i denna sjunde omarbetade upplaga ingår 70 sidor om GDPR, skrivna på samma lättfattliga sätt som boken i övrigt, med många exempel och praktisk orientering.


  • Who owns a web production?
  • What personal data requires consent?
  • What are the rules for marketing on the web?
  • Must-knows for contracting of web productions?
  • What country’s law applies to a website?
  • What is a domain name from a legal perspective?
  • How should you draft terms and conditions for selling a product or service on the internet?

Köp  Internetpublicering och sociala medier

Domännamn – strategier och juridiska överväganden


Domännamn kan förenklat sägas vara motsvarigheten till ett bolags fysiska adress, fast på internet. Samtidigt är det så mycket mer. Domännamnen i sig utgör en betydelsefull marknadsföringskanal, en säkerhetsaspekt och en kvalitetsstämpel. Ett bolags eller en organisations domännamn bär på stora värden, både förtroendemässiga och ekonomiska, och det är därför viktigt att det finns en medvetenhet i hanteringen av dem.

Vilka domännamn bör man egentligen registrera? Hur går man till väga? Vad är en domännamnsstrategi och varför är den viktig? Hur skyddar man sina varumärken på internet? Vad gör man när ett intrång i bolagets rättigheter upptäcks?



Dessa och många fler frågor besvaras i denna bok.


Köp Domännamn – Strategier och juridiska överväganden

I immaterialrättens gränsland


Det finns i din telefon, din bil, din klocka, din morgontidning, ja, till och med i din juice eller filmjölk. Snart sagt alla produkter du använder, varje rad du läser, mycket av det du äter och allt du ser på internet berörs av immaterialrätten. Någon har skyddat en idé, en teknisk innovation, en design, ett material eller en bakterie under någon av alla de lagar som omfattar immaterialrätten för att försäkra sig om ensamrätten, för att få en konkurrensfördel och för att ensam ha rätten att kapitalisera en idé.


Värdet av de immateriella tillgångarna utgör en allt större del av bolagets totala värde och det gör immaterialrätten till ett allt viktigare rättsområde. Immaterialrätten är svårbemästrad eftersom den rör sig över flera olika lagområden: patent, varumärkesskydd, designskydd och upphovsrätt. Gränserna mellan de olika områderna är inte helt tydliga och en idé kan ofta omfattas av skydd inom flera lagområden.


I denna bok lyfter vi fram immaterialrätten i gränslandet till andra rättsområden. Författarna, som samtliga är verksamma vid Advokatfirman Fylgia, har tagit fasta på immaterialrättens ökade betydelse och bredd, och tar upp immaterialrättens förhållande till flera angränsande rättsområden. Boken berör också olika typer av immateriella rättigheter, alltifrån upphovsrätt och varumärken till patent och likhetsavbildning.


Köp I immaterialrättens gränsland